Svetom s počítačom
O Programe
Žijeme v dobe nesmierneho rozvoja digitálnych technológií a preto sú digitálne technológie, počítače, komunikačné zariadenia a internet úplne prirodzenou súčasťou života. Práca s digitálnymi technológiami sa objavuje už aj v živote predškolákov, preto vzrastá potreba vhodne integrovať digitálne technológie aj do predškolskej prípravy našich detí.
Cieľom využívania počítača v MŠ nie je ani tak zoznamovať deti s jeho obsluhou, ale využívať ho ako jednu z nových metód, ktorá môže spestriť predškolské vzdelávanie. Pre vzdelávanie sú podstatné počítačové hry, programy a ich obsah. Tým, že umožníme dieťaťu v predškolskom veku spoznať počítač, podporujeme rozvoj jeho tvorivého a kritického myslenia viacerými spôsobmi. Takého dieťa rýchlejšie spracováva informácie, lepšie vie triediť a zapamätať si fakty. Pomocou náučných hier si dieťa hravou formou rozvíja nielen svoju tvorivosť, ale i kreatívne myslenie. Dostatok hardvérového a softvérového vybavenia v MŠ ešte neznamená kvalitné učenie sa s digitálnymi technológiami. Kľúčovým faktorom pre rozvoj dieťaťa zostáva učiteľ. Ten pôsobí ako znalec predškolského kurikula a volí primerané metódy, ktorými napĺňa ciele kurikula. Je odborníkom pre porozumenie rôznorodým detským potrebám.
Podporu pri zavádzaní digitálnych technológií v slovenských materských školách ponúka medzinárodný program KidSmart Early Learning od spoločnosti IBM, ktorý sa nachádza aj v našej súkromnej materskej škole Felix.
Niektoré digitálne hračky a softvérové programy využívané v edukačnom procese v súkromnej materskej škole Felix:
Edukačný softvér Veselá škôlka Lienka
Projekt Veselá Škôlka Lienka je určený pre deti vo veku 5-6 rokov. Skladá sa zo šiestich rôznorodých aktivít, v ktorých dieťa najmä usporadúva, triedi, dopĺňa a skladá základné geometrické útvary.
CD ROM „Cirkus Šaša Tomáša“
CD ROM „Cirkus šaša Tomáša“ je software zameraný predovšetkým na rozvoj matematických predstáv. Je veku primeraný a zohľadňuje aj rozumovú vyspelosť dieťaťa, nakoľko úlohy sú rozdelené do rôznych úrovní náročnosti.
Mozgolamy
Deti vytvárajú svoju melódiu pomocou hudobných nástrojov, následne majú možnosť si ju vypočuť.
Interaktívna tabuľa
Naše deti si svet digitálnych technológii, ktorý sme im vytvorili v Súkromnej materskej škole Felix veľmi obľúbili. Ak Vás prezentácia našej práce oslovila radi Vás u nás privítame a môžete sa stať súčasťou nášho edukačného projektu Letom svetom s počítačom.
Hankin dom miest a času
Aktivity rozvíjajú zručnosti týkajúce sa času a zemepisu. Spolu s Hankou spoznávajú hodiny, plynutie času a jednotky používané na meranie času, objavujú súvislosti medzi zemou, glóbusom a mapou sveta, či hľadajú a pomenovávajú kontinenty a oceány.
Milin dom matematiky
Software Milinho domu matematiky bol vytvorený veľmi starostlivo a odráža predstavu autorov o tom, čo môžu technológie priniesť v oblasti vzdelávania detí. Práve preto je tento software naplnený hodinami výuky hrou, farebnými postavičkami, príjemnou hudbou, úsmevmi a smiechom. Pomocou siedmych aktivít vo forme hry sa deti učia o číslach, počítaní, sčítaní, odčítaní, riešení úloh, či geometrických tvaroch.
Samov vedecký dom
Svojimi pestrými písmenami, animovanými obrázkami, príjemnými hlasmi a hudbou podporuje tento program prirodzenú detskú zvedavosť a dáva deťom poznať radosť z objavovania sveta vedy okolo nás. Samov vedecký dom ponúka päť aktivít, v rámci ktorých sa deti učia triediť, zaradiť dej do postupnosti, pozorovať, predvídať a konštruovať. Deti si osvojujú základy prírodovedeckej taxonómie a objavujú, ako žijú rastliny a zvieratá, môžu zostrojiť rôzne hračky a stroje.
Program Relevation Natural Art- predstavy z farieb a vzorov
Relevation Natural Art je kreatívny edukačný softvér, ktorý deťom umožňuje objavovať svet farieb, vzorov a tvarov. Pomocou rôznych nástrojov si môžu vytvárať vlastné umelecké diela, kombinovať farby a experimentovať s kompozíciou. Program podporuje rozvoj jemnej motoriky, predstavivosti a estetického cítenia. Deti si hravou formou osvojujú základné princípy výtvarného umenia a učia sa kreatívne vyjadrovať svoje myšlienky a pocity.
Bee-Bot
Táto programovateľná hračka má tvar veselo pôsobiacej lienky s veľmi jednoduchým rozhraním na ovládanie. Princíp ovládania sa zakladá na logovskom ovládaní robota. Umožňuje deťom programovať cestu hračky napr. v štvorcovej sieti, či na koberci od jedného bodu k druhému. Funguje bez počítača, či iných technológií. Bee- bot je určený aj pre deti predškolského veku. Bee- bot je jednoduchým prostriedkom pre hravé učenie sa rôznych oblastí, spoznávanie písmen, čísiel, orientáciu v priestore. Je tiež nástrojom na rozvíjanie schopnosti plánovania tvorby postupu pre riešenie jednoduchých problémov.
KidSmart Early Learning od firmy IBM
Je to špeciálny model počítača pre deti s edukačným programom Mladý bádateľ. V programe KidSmart si naši škôlkari môžu otvoriť jeden z piatich predinštalovaných softvérových titulov podľa vlastného výberu: Knihomoľovo, Mudrlantovo, Časopriestorovo, Matematikovo a Výmyselníkovo.